top of page
  • Aleksandra Sędziak

13 POWODÓW - JAY ASHER


MIĘDZYNARODOWY BESTSELLER, NUMER 1 NA LIŚCIE "NEW YORK TIMES" „Istnieje trzynaście powodów śmierci twojej przyjaciółki. Ty jesteś jednym z nich”.

13 POWODÓW – JEŻELI TEGO SŁUCHASZ, TO JEST JUŻ ZA PÓŹNO. Serial wyprodukowany przez NETFLIX. W książce zdjęcia z serialu. Nie możesz zatrzymać biegu wydarzeń. Nie możesz cofnąć czasu. Jedyny sposób, by odkryć tajemnicę… …to nacisnąć „play”. Clay Jensen wraca do domu ze szkoły i przed drzwiami znajduje dziwną paczkę. W środku jest kilka taśm magnetofonowych nagranych przez Hannah, koleżankę z klasy, która dwa tygodnie wcześniej popełniła samobójstwo. Dziewczyna wyjaśnia, że istnieje trzynaście powodów, dla których zdecydowała się odebrać sobie życie. Clay jest jednym z nich i jeśli wysłucha nagrania, dowie się dlaczego. Chłopak przez całą noc kluczy po mieście, a za przewodnika służy mu głos Hannah. Staje się świadkiem jej bólu i osamotnienia, a przy okazji poznaje prawdę o sobie i otaczających go ludziach, której nigdy nie chciał stawić czoła. Z przeraźliwą jasnością dociera do niego, że nie da się cofnąć przeszłości, podobnie jak nie da się powstrzymać przyszłości…

Źródło: Rebis

Moja reakcja

Powieść Ashera to z pewnością książka kontrowersyjna. Poruszanie tematu samobójstwa w literaturze samo w sobie jest kontrowersyjne. Ale czy taka historia ma szansę bytu w wieku, w którym ciągle o tym słyszymy? Cóż, zamysł był intrygujący, jednak wykonanie pozostawia wiele do życzenia.

Uważam, że "powody", poprzez które główna bohaterka popełniła samobójstwo były wyjątkowo błahe jak dla tego typu historii. Czytając opis myślałam, że pojawi się tu coś naprawdę poważnego, rozczulającego, czy nawet przejmującego. Do przeczytania najbardziej skłoniła mnie wieść o serialu, który miał być czymś "wow". Niestety lekko się zawiodłam. Lekturę przebrnęłam robiąc sobie przerwy. Styl pisania autora bywa do tego stopnia nudny, że aż miejscami zasypiałam! Ciągłe opisy rozpaczy Claya... Bleh. Cały czas tylko "O nieee jestem jednym z jej powodów, o nieee czemu wcześniej z nią nie porozmawiałem?!". O ludzie. Jak mnie to drażniło. Ileż można?!


Będę po prostu dalej opowiadała o tobie.


Bohaterowie pojawiający się w kasetach Hannah byli bardzo różnorodni. Od zwykłej szarej myszki jaką był Clay przez szalonego paparazzi aż po szkolne gwiazdy. Co najlepsze według narratorki nagrań każda z tych osób zawiniła. Bardziej lub mniej, ale zawiniła. Samobójstwo to bardzo poważny problem, jednak to, co zostało tu pokazane wygląda jak jakiś żart.


Podsumowując, nie jestem do końca przekonana to tej książki oraz do autora. Powieść ciągnęła się w nieskończoność, a powody śmierci bohaterki były okropnie naciągane.


Ciekawostki

  • Jay Asher zrezygnował z ostatniego roku studiów by zostać pisarzem.

  • 13 powodów to debiutancka powieść autora.

  • Serial na podstawie powieści ukazał się w serwisie Netflix 31 marca 2017 roku.

  • Obecnie można kupić wydanie specjalne 13 powodów z alternatywnym zakończeniem.


Gdzie kupić?


Liczba stron: 272 Wydawnictwo: Rebis Data wydania: 28 marca 2017 Kategoria: Literatura młodzieżowa Język: polski ISBN: 978-83-8062-186-2


16 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page